علت تاب برداشتن درب چوبی

درب های چوبی از متداول ترین و پرطرفدار ترین درب های ساختمانی به حساب می آیند. افزون بر زیبایی منحصر به فرد این محصولات و حس گرم و دلنشینی که برای محیط به همراه می آورند، دارای ایرادات و مشکلاتی نیز هستند. ظاهر خاص طبیعی چوب، جلوه فضای خانه را دو چندان خواهد کرد. ولی در برخی مواقع، درب لابی چوبی و درب های داخلی چوبی با گذشت زمان تاب بر می‌دارند. اگر با این موضوع مواجه شدید، نخست باید به دنبال دلیل تاب برداشتن درب و سپس روش هایی برای بر طرف نمودن و تعمیر آن باشید.

تاب برداشتن درب می تواند بر اثر علت های گوناگونی صورت بگیرد و ممکن است سبب آسیب و عدم استفاده از آن شود. به همین دلیل، می بایست از وجود این مشکل آگاه شوید تا بتوانید از محصول خود برای مدت طولانی استفاده کنید. در این مطلب قصد داریم به علت های تاب برداشتن درب نگاهی بیندازیم که در چه زمان ‌هایی این اتفاق رخ می ‌دهد. اطلاع از دلایل آن می ‌تواند به شما برای پیشگیری کمک بسزایی نماید.

علت تاب برداشتن درب چوبی

دلایل تاب برداشتن درب چوبی چیست؟

در صورتی که متوجه شدید که به هر دلیلی، درب چوبی شما دچار تاب خوردگی، ورم، تغییر شکل و… شده است، می بایست آن را برطرف کنید. پیش از هر کاری، ابتدا باید دریابید که این تاب خوردگی به چه علت بوده است. در این بخش، برخی از دلایل رایج برای تاب برداشتن درب چوبی را بررسی می ‌کنیم:

شرایط نامساعد آب و هوایی

اگر بخواهیم به یکی از مهم ترین علت های تاب برداشتن درب چوبی اشاره کنیم، وجود شرایط بد آب و هوایی می باشد. کم یا زیاد شدن ناگهانی دما بر چوب طبیعی تاثیرات بسیاری می گذارد. اگر دما خیلی پایین باشد، چوب منبسط می شود. این در حالی است که در فصول گرم سال چوب متورم و منقبض خواهد شد. در حقیقت، تغییرات ناگهانی آب و هوا همان علتی است که سبب تغییر شکل یا تاب برداشتن درب لابی مدرن و چوبی می شود.

کیفیت پایین چوب

در صورتی که هنگام خرید درب های چوبی دقت لازم را نداشته باشید، ممکن است محصولی را خریداری نمایید که چوب به کار رفته در آن از کیفیت مطلوبی برخوردار نباشد. در این صورت پس از گذشت زمان اندکی، درب های داخلی و ورودی مورد استفاده تاب برداشته و کج‌ و معوج خواهد شد. چراکه الیاف این چوب ‌ها اتصال ضعیفی دارند و به آسانی دچار تاب خوردگی می شوند. از این رو، جهت جلوگیری از بروز چنین اتفاقاتی پیشنهاد می کنیم که درب های چوبی با کیفیت را خریداری کنید.

تخریب ناشی از حشرات

وجود حشرات یکی دیگر از دلایل تاب برداشتن درب است. در حقیقت، حشرات و موریانه ها سبب تضعیف اتصال بین الیاف می گردند. در صورتی که این حشرات برای مدت طولانی در درب های چوبی باقی بمانند، می توانند به چوب آسیب جدی برسانند. از این رو، حتما به این موضوع توجه داشته باشید تا محصول شما از بین نرود.

عدم نگهداری صحیح

اگر شما در هنگام استفاده از درب چوبی مراقبت های لازم را انجام ندهید و آن را در شرایط جوی نامساعد قرار بدهید، چوب محصول پس ‌از مدتی دچار تاب خوردگی می شود و دیگر قابلیت استفاده را ندارد. همه درب های چوبی و درب هایی که از فرآورده های چوب تولید می شوند، در صورتی که در معرض مواردی همچون رطوبت یا نور آفتاب قرار بگیرند، تاب برمی دارند. از این رو، توصیه می شود که بر اساس شرایط محیطی، درب مورد نظر خود را خریداری نمایید. گفتنی است که مناسب ترین میزان رطوبت جهت مراقبت از درب های چوبی، 8 الی 10 درصد می باشد.

سخن پایانی

این موارد گفته شده تنها برخی از دلایل تاب برداشتن درب چوبی بودند. در صرت بروز چنینن مشکلی، قبل از تصمیم گیری برای تعویض درب، می بایست از یک متخصص مشاوره بگیرید تا وضعیت درب شما را بررسی نماید. هیچ محصولی آنقدر مقاوم و با دوام نیست که هیچوقت خراب نشود. درب‌ های چوبی نیز از این موضوع مستثنی نمی باشند و در بعضی اوقات ممکن است دچار مشکلاتی از جمله تاب خوردگی شوند.

از اصلی ترین دلایل تاب برداشتن این محصولات می ‌توان به رطوبت، وجود حشرات، کیفیت پایین چوب و استفاده نادرست اشاره کرد. در واقع، تاب برداشتن چوب امری طبیعی می باشد. با انجام راهکارهایی می توان این مسئله را بر طرف نمود. شما از طریق روش هایی قادر به چفت و هم تراز کردن دوباره درب خواهید بود.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.