استفاده از درب های آکوستیک در فضاهای عمومی

ممانعت از انتقال صوت بین فضاهای گوناگون چه در منازل و چه در محیط‌ های عمومی و اداری از اهمیت زیادی برخوردار است. درب های داخلی ساختمان و درب های معمولی ضد صدا نیستند، اما برخی از مدل های درب های ضد سرقت به علت به کارگیری درز گیرها می توانند به کاهش آلودگی صوتی کمک کنند. با این حال، درب های آکوستیک از نظر کاهش سر و صدا در مقایسه با سایر درب ها بسیار موثرتر می باشند. برقراری سکوت و آرامش در بعضی از مکان‌ های مهم و حساس همچون اتاق کنفرانس، استودیو، سالن ‌های سینما و تئاتر بسیار ضروری است. جهت ایجاد آرامش در این محیط ها، درب های آکوستیک مورد استفاده قرار می گیرند. درب های آکوستیک یا درب ضد صدا با داشتن الیاف و جنس مقاوم و ضخیم، از ورود و خروج صدا جلوگیری می کنند. یکی دیگر از انواع درب هایی که شما می توانید آن را خریداری کنید درب لابی است در هنگام خرید باید به مواردی از جمله وزن و ارتفاع درب، مقاومت آن در برابر ضربه، امنیت و استحکام آن توجه کنید. یکی دیگر از انواع درب لابی، درب لابی چوبی است که دارای انواع مختلفی است و یکی از نمونه های آن چوب راش است.

درب آکوستیک چیست؟

درب های آکوستیک در حقیقت همان درب های عایق صدا هستند. این محصولات به درب هایی گفته می شوند که دارای عایق بندی بسیار خوبی می باشند و به عنوان درب ورودی، درب اتاقی و… مورد استفاده قرار می گیرند. کاربرد قابل توجه این درب، ممانعت از عبور و انتقال صداهای محیط بیرون به فضای داخلی است. با توجه به اینکه امروزه آلودگی ‌های صوتی بسیار زیاد می باشد و در بیشتر شهرها ترافیک و پیامدهای ناشی از آن یک مشکل بزرگ به حساب می آید، داشتن یک محیط آرام و بی‌ صدا در ساختمان بسیار مهم می باشد.

محیا نمودن چنین فضایی نیازمند کمک گرفتن از تجهیزات و محصولات گوناگون است که درب آکوستیک و عایق صدا یک نمونه از آن ها می باشد. این درب ها هم جهت جلوگیری از انتقال صدای بیرون به داخل ساختمان‌ های مسکونی و هم برای ایجاد یک محیط بی صدا در ساختمان ‌های اداری و فضاهای عمومی به کار برده می‌ شوند. نظر به اینکه با استفاده از این محصولات می ‌توان به فضا آرامش بخشید و حریم خصوصی افراد را حفظ کرد، در این روزها نصب درب آکوستیک در محیط های گوناگون رایج شده است.

 

استفاده از درب های آکوستیک در فضاهای عمومی

کاربرد درب های آکوستیک در فضاهای عمومی

درب آکوستیک یا عایق صدا راهکاری مناسب برای مکان هایی است که به یک فضای آرام برای کار یا انجام مکالمات مورد نیاز است. این محصولات در سازمان‌ های گوناگونی از جمله شرکت ‌های تجاری، صنعتی و عمومی نصب می ‌شوند. در ادامه چند مورد از کاربردهای درب های آکوستیک در فضاهای عمومی را بیان می کنیم:

سالن همایش، سینما و تئاتر

ایجاد آرامش و محیطی آرام در برگزاری همایش، سمینار، سالن سینما و تئاتر، نقش بسزایی در کیفیت اجرا و برگزاری آن ها و همچنین تمرکز مخاطبان خواهد داشت. عموما سالن ‌های اجرایی در مکان‌ های شلوغ و پر سر و صدا قرار دارند. نصب درب های آکوستیک در این فضاها سبب می ‌شود تا از انتقال صداها به صورت کامل جلوگیری شود و کیفیت همایش، اکران فیلم و… نیز بسیار بیشتر از سالن ‌های معمولی باشد.

ساختمان‌ های تجاری

در ساختمان‌ های تجاری همچون اتاق های مدیریت، هتل‌ ها، نمایشگاه‌ ها، سالن‌ های اجتماعی و کنفرانس، استفاده از درب آکوستیک برای کاهش ورود و خروج صدا و ایجاد یک شرایط مناسب و راحت بسیار ضروری است.

استودیو

درب های آکوستیک در حرفه ضبط صدا نقش برجسته ای دارند. زیرا استودیوی ضبط صدا می بایست دارای ایزوله صوتی مناسبی باشد و از ورود هرگونه صدای مزاحم جلوگیری نماید. علاوه براین، این درب ها در استودیو جهت کاهش انتشار صداهای ضبط شده به محیط خارجی به کار برده می شوند.

آزمایشگاه

درب های آکوستیک در آزمایشگاه ها نیز به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند. بعضی از آزمایشگاه ها همچون آزمایشگاه های صنعت عمرانی سر و صدای زیادی تولید می نمایند. همچنین، در آزمایشگاه های پزشکی نیز امواج صوتی قادر هستند که روی نتیجه آزمایش اثر بگذارند. از این رو، درب های آکوستیک نقش تعیین کننده ای در اینگونه آزمایشگاه ها دارند.

اتاق‌ های کنترل

در اتاق‌های کنترل صدا، همانند اتاق های میکس و مسترینگ، درب ‌های آکوستیک به کار می روند تا صداهای خارجی و نویزهای محیط بیرون را کاهش و دقت را در هنگام کار افزایش دهند.

درب های آکوستیک چگونه کار می کنند؟

درب های آکوستیک یا عایق صدا عموما جهت جلوگیری از ورود و خروج صداهای بلند از یک محیط به یک فضای دیگر نصب می شوند. برخورد صدا به این درب ها به علت وجود مواد و متریال عایق صوت در این محصولات، سبب شکستن و جذب امواج صوتی می شود و در نهایت خفه خواهد شد. در این مطلب، نمونه هایی از مکان هایی که باید در آن ها درب آکوستیک نصب شود، بیان شد. در حقیقت، در هر فضایی که نیاز به کاهش صداها و جلوگیری از نفوذ آن ها به محیط دیگر وجود داشته باشد، می ‌توان از درب ‌های آکوستیک استفاده نمود.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.