انواع چوب مورد استفاده در ساخت درب

قطعا چوب یکی از خاص ترین و بهترین مواد خامی است که در طبیعت وجود دارد. این متریال از زمان های قدیم تا به امروز به شکل های مختلفی در ساخت انواع درب های ساختمانی مورد استفاده قرار گرفته است. تهیه چوب مناسب جهت تولید درب لابی چوبی، هم سبب زیبایی محیط خواهد شد و هم به حفظ حریم خصوصی و ایمنی ساختمان کمک می نماید. هر کدام از انواع متنوع گونه های چوبی به شما کمک می کند تا جلوه ای چشم نواز را در فضای خود ایجاد کنید. در صورتی که قصد انتخاب چوب مناسب برای درب های داخلی یا ورودی ساختمان خود را دارید، در این مطلب به معرفی انواع چوب مورد استفاده در ساخت درب خواهیم پرداخت.

انواع درب های چوبی

به طور کلی، درب های چوبی در دو نوع تمام چوب و روکش شده تولید می شوند. درب های چوبی روکش شده متشکل از بخش های کلاف، شبکه داخلی و رویه می باشند. مسئولیت باربری و مقاومت درب بر عهده کلاف است که در واقع نوعی قاب مستطیل شکل می باشد. در ساختار درب های تمام چوب فضای خالی مشاهده نمی شود و این درب ها یک قطعه چوب توپر هستند. این محصولات استحکام و دوام بیشتری دارند، اما قیمت آن ها در مقایسه با درب های روکش شده بالاتر است.

انواع چوب مورد استفاده در ساخت درب

چوب های رایج در ساخت درب های چوبی

آشنایی با انواع متنوع چوب، اولین گام در تهیه چوب مناسب برای درب های ساختمانی می باشد. چوب های مختلف هر یک دارای ویژگی های خاص خود هستند. بعضی از انواع چوب ها برای استفاده در ساخت درب های داخلی مناسب اند و برخی دیگر جهت تولید درب های خارجی مطلوب می باشند.

چوب گردو

درب هایی که در ساخت آن ها از چوب گردو بهره گرفته شده، استحکام بالایی دارند. نقش و نگار چشم نواز موجود در چوب گردو، سبب جذابیت درب ‌ها می شود که زیبایی خاصی در مقایسه با دیگر درب ‌ها دارند. چوب گردو در مقابل موریانه و سایر حشرات مقاومت خوبی دارد. این نوع چوب دارای قیمت نسبتا بالایی می باشد و درب تولید شده با آن طبیعتا هزینه زیادی خواهد داشت. چوب گردو جهت ساخت هم درب های ورودی و هم داخلی مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین، بیشترین کاربرد را در طراحی های کلاسیک دارد.

چوب افرا

چوب افرا به عنوان یک چوب خوش دست شناخته می شود. این چوب دارای ویژگی ابزارخوری خوبی می باشد و همین امر سبب می شود که تا مدت طولانی شکل اولیه خود را حفظ نماید. رنگ های تیره موجود بر روی این چوب جذابیت آن را بیشتر می کند. درب چوب افرا استحکام و مقاومت بالایی در برابر پوسیدگی و عوامل آسیب زا دارد و می توان از این محصول به عنوان درب اتاق خواب استفاده نمود.

چوب ملچ

ملچ در واقع چوبی است که موج ‌های خاص به رنگ قهوه ‌ای روشن تا طلایی دارد. یکی از انواع با کیفیت این چوب، ملچ طلایی با موج ‌های هشتی می باشد. تراکم چوب ملچ زیاد است و جهت تولید درب تمام چوب به کار برده می شود. این چوب از دسته چوب ‌های گران قیمت به حساب می آید و برای روکش کردن نیز چوب ملچ قابل استفاده می باشد.

چوب بلوط

بلوط دارای انواع گوناگونی است و یکی از چوب های پرکاربرد محسوب می شود. چوب بلوط بسیار سخت، جذاب، خاص و با دوام می باشد. این چوب طیف رنگی زیادی همچون سفید، خاکستری، قهوه ای و… دارد. داخل چوب های بلوط، قهوه ای روشن تا قهوه ای تیره و بیرون آن ها سفید مایل به قهوه ای روشن است. جنس این چوب سخت و سنگین می باشد و در مقابل آسیب مقاومت زیادی از خود نشان می دهد. به دلیل داشتن ویژگی های منحصر به فرد، جهت ساخت درب ضد سرقت برجسته چوب بلوط بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

چوب ماهون

یکی از انواع محبوب چوب هایی که برای تولید درب های چوبی به کار برده می شود، چوب ماهون است. درب هایی که با استفاده از این نوع چوب تولید می شوند، دارای ضخامت و استحکام فوق العاده ای هستند. این چوب در برابر پوسیدگی مقاوم است و از این رو در صورتی که ساختمان شما در آب و هوای مرطوب قرار داشته باشد، بهترین گزینه جهت ساخت درب، چوب ماهون می باشد.

چوب صنوبر

از مطلوب ترین چوب هایی که جهت تولید درب های ساختمانی و به خصوص درب ورودی استفاده می شود، می توان به چوب صنوبر اشاره نمود. این چوب دارای رنگ زرد و متمایل به سبز می باشد و از این رو بیشتر در محیط های مدرن نصب می شود. چوب صنوبر یکدست و یکنواخت است و برجستگی بر روی آن مشاهده نمی شود. به همین دلیل است که عموما رنگ پذیری این چوب بی نظیر است. درب هایی که از چوب صنوبر تولید می شوند بسیار گوناگون و شکیل می باشند.

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم تا شما را با انواع چوب های مورد استفاده در ساخت درب و ویژگی های هر یک آشنا سازیم. در تولید درب های تمام چوب می بایست به فاکتورهای مختلفی توجه نمود که یکی از این موارد انتخاب چوب مناسب می باشد. با توجه به اینکه برای کدام بخش از ساختمان به درب نیاز دارید، می توانید از چوب ‌های گوناگونی استفاده نمایید. درب های چوبی با چوب ‌های متنوعی تولید می شوند، ولی جهت داشتن دربی مقاوم و زیبا باید از چوب ‌های خاصی بهره ببرید. هر یک از این چوب ها می بایست برای مکان مناسب خود انتخاب شوند و مورد استفاده قرار بگیرند.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.