نصب درب ضد حریق

نصب درب ضد حریق


آتش سوزی عموما بطور ناگهانی رخ می دهد و شعله های آتش و دود آن در همه جای محیط پخش خواهد شد. با تحقیقات و پیشرفت های اخیر، ابزار های گوناگونی از جمله درب های ضد حریق جهت جلوگیری از انتشار آتش و دود در برابر حریق تولید می شوند که بسیار کمک کننده و تاثیر گذار هستند. امروزه، در صنعت ساختمان سازی استفاده از ابزارهای ایمن همچون درب های ضد حریق الزامی است. درب های ضد حریق مقاومت بسیار خوبی در برابر حرارت و آتش سوزی از خود نشان می دهند. همچنین، جهت بالا بردن زمان انتشار آتش، مهار دود و خروج اضطراری نیز کارآمد می باشند. در این مطلب قصد داریم تا به موضوع اهمیت نصب درب ضد حریق در طبقات ساختمان بپردازیم و شما را از کارایی قابل توجه اینگونه درب ها آگاه سازیم.

ساختار درب ضد حریق

درب های ضد حریق به گونه ای تولید می شوند که در مقابل آتش برای مدت زمان معینی از خود مقاومت نشان دهند. در حقیقت، این درب ها متریال و استراکچر خاصی دارند. چهارچوب و روکش درب های ضد حریق از جنس فولاد می باشند. در ساختار درب های ضد حریق از پشم سنگ یا پشم نسوز که از بهترین نوع عایق ‌های نسوز به شمار می‌آیند، استفاده می شود. همچنین، پوشش رنگ نسوز و یراق آلات ضد حریق از الزامات درب های مقاوم در برابر آتش هستند.

از لاستیک های نسوز جهت درزگیری این نوع از درب های داخلی استفاده می شود تا از انتقال دود آتش و حرارت به سایر نقاط جلوگیری نمایند. در زمان های قدیم، با انجام فرآیندهایی بر روی چوب های روسی از آن ها به عنوان درب ضد حریق استفاده می کردند. امروزه، درب های فولادی به دلیل مقاومت بسیار بالا بهترین گزینه برای به کار بردن به عنوان درب های ضد حریق می باشند.

 

 

 

نصب درب ضد حریق

نصب درب ضد حریق

 

دلایل اهمیت نصب درب ضد حریق

تقریبا همه افراد می دانند که از درب های ضد حریق به چه علت استفاده می گردد. هدف اصلی نصب این درب ها، خرید زمان تا رسیدن نیروهای آتش نشانی و جلوگیری از انتشار آتش است. درب های ضد حریق قسمت مهمی از سیستم حفاظت از ساختمان ها هستند که برای ساختمان های اداری یا مسکونی جهت دستیابی به اهداف زیر به کار برده می شوند:

  • درب ضد حریق از موانع انتشار آتش می باشد و شعله های آتش را در همان نقطه شروع نگه می دارد.
  • این درب از کسانی که در ساختمان باشند و همین طور اموال و وسایل موجود در داخل اتاق های دیگر محافظت خواهد کرد.
  • با نصب اینگونه درب ها افراد محبوس در ساختمان زمان بیشتری برای خروج دارند.
  • درب های ضد حریق از عبور و انتقال دودهای سمی و خفه کننده جلوگیری می‌ کنند.
  • استفاده از درب های ضد حریق یک راه ایمن برای فرار کردن افراد ایجاد می کند.

میزان مقاومت درب های ضد حریق

مقاومت درب های ضد حریق در کشورهای گوناگون با یکدیگر متفاوت می باشد. در کشورهای اروپایی استاندارهای متنوع و زیادی جهت آزمایش این درب ها در برابر آتش سوزی وجود دارد و سازندگان درب های ضد حریق می بایست گواهینامه تولید داشته باشند. زمانی که قصد خرید این درب ها را دارید، افزون بر میزان مقاومت باید به استانداردها نیز دقت داشته باشید.

درب های ضد حریق با توجه به مدت زمان مقاومت و دوام آن ها در مقابل آتش طبقه بندی می شوند. این درب ها عموما بین 30، 60، 90 و 120 دقیقه می توانند در برابر حریق از خود مقاومت نشان دهند. برخی از درب های فولادی نیز وجود دارند که تا چهار ساعت هم در مقابل آتش دوام می آورند. لازم به ذکر است که درب های لابی چوبی کم ترین مقاومت را دارند.

محل نصب درب ‌های ضد حریق

هرچند که احتمال وقوع حریق کم باشد و ابزارهای مهار آتش در دسترس باشد، ممکن است خیلی ناگهانی آتش سوزی رخ دهد و مهار آن سخت باشد و آتش بسیار سریع در تمام ساختمان گسترش یابد. در این صورت است که به اهمیت درب های ضد حریق پی خواهیم برد. درب های ضد حریق بخشی اساسی از سیستم ایمنی ساختمان ها می باشند و در همه ساختمان های عمومی، ادارات، کارخانه ها و… استفاده از این درب ها به دلیل حفظ جان و مال افراد الزامی است. درب های ضد حریق معمولا در پاگردهای آپارتمان که بین پله های اضطراری قرار دارند، نصب می شوند و به علت اینکه اطرافشان به طور کامل پوشانده شده، از انتقال شعله آتش و دود به پله ها جلوگیری می نمایند.

نصب درب ضد حریق توسط چه کسانی باید انجام شود؟

نصب درب ضد حریق در جای مناسب یک مسئولیت مهم می باشد. نظر به اینکه این درب ها نقش بسزایی در ایمنی دارند، می بایست به صورت اصولی و توسط افراد متخصص نصب شوند. زیرا اگر به دستورالعمل های ضروری در هنگام نصب توجه نشود، سبب اختلال در عملکرد درب و کاهش ایمنی آن خواهد شد. از این رو، اشخاصی که آموزش نصب اینگونه درب ها را دیده اند، باید اقدام به این کار نمایند. دستور العمل های نصب عموما با خود درب ارائه می شود و واجب است که این نکات به دقت انجام شوند.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.