روش های جلوگیری از پوسیدگی درب های چوبی

چوب به عنوان یکی از مهم ترین متریال ها در صنعت تولید درب های ساختمانی به حساب می آید. در حال حاضر، از متریال چوب و یا ترکیبی از چوب با دیگر مواد برای تولید درب های داخلی ساختمان و بسیاری از درب های ورودی استفاده می شود. یکی از مشکلات متداول درب های چوبی این است که این محصولات پس از مدتی پوسیده خواهند شد و سطح آن ها بلند می شود. محصولات چوبی برای سالم ماندن و داشتن ظاهری مناسب به روش های نگهداری و مراقبتی خاصی نیاز دارند و در صورت عدم رعایت بعضی از موارد یقینا شاهد خراب شدن بافت چوب درب و در نهایت پوسیدگی آن خواهید بود.

در صورتی که از درب چوبی به خوبی نگهداری کنید، دچار مشکل نخواهد شد و طول عمر زیادی خواهد داشت. در این مطلب قصد داریم تا روش هایی برای نپوسیدن و یا پیشگیری از پوسیدن درب های چوبی به شما ارائه دهیم.

چه عواملی باعث پوسیدگی درب چوبی می شوند؟

به طورکلی، چوب به عنوان یک ماده مغذی بسیار خوب برای رشد انواع قارچ ها، سوسک ها، شاپرک ها و همچنین حشرات چوب خوار محسوب می شود. این موضوع مهم نیست که برای تولید درب چوبی از چوب مرده استفاده شود یا خیر. چراکه در صورت وجود شرایط مطلوب، چوب ها محل مناسبی برای رشد حشرات و قارچ ها می باشند. ناگفته نماند که شرایط محیطی دیگری همچون نور خورشید، گرما و رطوبت می توانند سبب رشد حشرات و قارچ ها در چوب شده و در آخر منجر به پوسیدن آن شوند. علاوه بر این ها، موادی همانند شوینده های قلیایی و شیمیایی که برای تمییز کردن درب ها به کار برده می شوند، عوامل دیگری جهت پوسیدگی درب چوبی هستند.

روش های جلوگیری از پوسیدگی درب های چوبی

راهکارهایی برای جلوگیری از پوسیدگی درب های چوبی

یکی از نگرانی هایی که در زمینه مراقبت از درب لابی چوبی و درب های داخلی چوبی وجود دارد، محافظت از چوب در برابر رطوبت هوا، حشرات و دیگر موارد محیطی می باشد. جهت جلوگیری از پوسیدگی چوب، بهره گیری از راهکارهای گوناگون امکان پذیر می باشد که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم:

نصب صحیح درب

نصب درست درب می تواند از ترک خوردگی آن جلوگیری نماید. در زمان نصب درب های چوبی، می بایست از اتصالات مناسب و یراق آلات مطلوب استفاده نمود تا مانع از پوسیدگی زودرس درب شود.

به کار بردن عایق پوسیدگی

یکی از موثرترین راهکارها برای جلوگیری از پوسیده شدن درب های چوبی، استفاده از عایق های پوسیدگی برای اینگونه درب ها است. این عایق ها هم از متریال آلومینیومی و هم از فوم ساخته می شوند. همچنین، به دلیل چسب دار بودن در هر دو طرف به استفاده از چسب اضافه و یا پیچ نیازی نمی باشد.

استفاده از محلول های نانو ضد آب کننده

اگر درب چوبی شما در معرض رطوبت و بارندگی زیادی قرار دارد، می توانید با استفاده از مواد ضدآب کننده، آن را در برابر پوسیدگی مقاوم کنید. این ماده می بایست به دفعات متعددی بر روی چوب تمیز اعمال شود. نوع رنگی این ماده نیز وجود دارد که حاوی رنگدانه‌­ های روغنی است و مانع جذب رطوبت خواهد شد. محلول های نانو ضد آب کننده باعث مقاومت درب در مقابل رطوبت، محافظت در برابر عوامل محیطی همچون نور آفتاب، طول عمر زیاد درب و… خواهند شد. ویژگی ضد آب بودن این مواد مانع از ایجاد تورم و پوسیدگی در چوب می شود و در نتیجه از فرسایش درب جلوگیری خواهد کرد.

خشک کردن درب

خشک کردن درب لابی و درب داخلی از دیگر روش های مراقبت از چوب در برابر پوسیدگی و عوامل تخریب کننده است. این موضوع را مد نظر داشته باشید که رطوبت، چوب را به سرعت پوسیده می کند. از این رو، در صورت خیس شدن یا مرطوب شدن درب بهتر است که آن را با دستمال خشک نمایید.

قرار ندادن وسایل گرمایشی در کنار درب

گرما می تواند سبب انبساط و انقباض درب چوبی شود و این موضوع منجر به باد کردن درب چوبی و در نهایت تغییر شکل و پوسیدگی آن شود. بنابراین، با دور نگه داشتن وسایل گرمایشی از درب، مشکل حل می شود. جهت نگهداری و مراقبت از درب چوبی، بخاری را در کنار درب قرار ندهید. چراکه این امر سبب تغییر شکل درب می شود و به تعمیر نیاز پیدا خواهد کرد.

کلام آخر

دربی که کاملا از متریال چوب ساخته شده باشد، به دلیل ‌آسیب ‌پذیری بیشتر در برابر عوامل محیطی همچون بارندگی و نور آفتاب و همچنین استفاده طولانی مدت، پوسیده و ترک خورده می‌ شود. پوسیدگی درب افزون بر اینکه زیبایی ظاهری آن را کم می کند، باعث کاهش امنیت ساختمان نیز خواهد شد و به هزینه ‌های زیادی برای تعمیرات نیاز دارد. از این رو، به کارگیری راهکارهای مناسب و مطلوب جهت جلوگیری از این مشکل، بسیار قابل توجه و مهم می باشد.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.